Overweldigd raken door online advertentiestatistieken zoals CPC versus CPM, en hoe verschillen andere statistieken zoals CPA? Laten we deze termen eens analyseren en vergelijken, zodat u de juiste prijsstrategie voor uw uitgeverij kunt kiezen.

Uitgevers en adverteerders moeten ongetwijfeld nog veel leren om te excelleren in de voortdurend veranderende reclamebranche. Een belangrijk aspect hierbij is het leren van digitale marketingstatistieken, en daarmee komt de vraag: "Wat is CPC en CPM?"

CPC en CPM zijn twee standaardmaatstaven die in de reclamebranche worden gebruikt. Daarna komt CPA.

In deze blog bespreken we CPC en CPM. Hoewel beide belangrijke statistieken zijn voor marketeers, verschillen ze in de manier waarop ze advertentieprestaties en de impact op campagnedoelen meten.

We vergelijken deze twee ook met CPA, zodat uitgevers beter kunnen bepalen welke prijsstrategie het beste bij hun uitgeverij past.

Maar laten we eerst eens kijken naar de basisverschillen tussen CPC en CPM.

CPC versus CPM

De CPM model is totaal anders dan CPC Bij CPM worden adverteerders gefactureerd voor elke duizend vertoningen van de advertentie, terwijl ze bij CPC alleen gefactureerd worden voor de klikken die de advertentie krijgt.

Hieronder leest u kort hoe CPC en CPM zich verhouden:

CPC versus CPM: verschillen verklaard
CPC versus CPM: verschillen

Wat is CPC in reclame? (Betekenis van CPC)

CPC staat voor 'cost per click'. In dit model ontvangt de uitgever een vast bedrag elke keer dat iemand op de advertentie klikt. Als de uitgever bijvoorbeeld $ 0.40 per klik krijgt en er 1,500 keer op de advertentie wordt geklikt, betaalt de adverteerder de ad netwerk $ 600 in totaal voor de advertentie. Als minder mensen op uw advertentie klikken, betalen ze minder.

Laten we dit eens op een andere manier bekijken.

Als er bijvoorbeeld twee keer op een advertentie wordt geklikt en elke klik een prijs van $ 1 heeft, is het totaal CPC zou $2 zijn. Zo simpel is het!

Uitgevers berekenen de CPC echter op verschillende manieren. Veel uitgevers en advertentienetwerken gebruiken klik- bod voor hun CPC-tarieven. Dit betekent dat het tarief niet vaststaat. Het is dynamisch en hangt af van de vraag naar de specifieke advertentieruimte van de uitgever op een bepaald tijdstip.

Er wordt een mechanisme opgezet dat de kosten continu berekent op basis van de vraag.

Daarnaast gebruiken uitgevers ook een formule om de CPC te berekenen: kosten per impressie (CPI) / percentage klikfrequentie (%CTR) = CPC

Kenmerken:

  • Ideaal voor uitgevers met hoogwaardig verkeer voor een hogere CTR
  • Vaak verward met pay-per-click (PPC), wat een reclamemodel is
  • Wordt voornamelijk gebruikt om verkeer naar de website van de adverteerder te leiden
  • Meer prestatiegericht vergeleken met het CPM-model

Wat is CPM? (CPM-betekenis)

CPM staat voor 'Cost Per Mille'. 'Mille' verwijst naar elke 1,000 advertentievertoningenMet dit model betaalt de adverteerder een vast bedrag aan een advertentienetwerk om de advertentie 1,000 keer te vertonen. Deze prijs wordt niet beïnvloed door het feit of mensen doorklikken naar de website.

Met prijsmetingen kunt u berekenen hoeveel geld het kost om een ​​advertentie duizend keer op een website te tonen. 


Om dit te berekenen, deelt u de uitgaven simpelweg door het aantal vertoningen. Dus, als de uitgaven $ 1,000 bedragen, is de CPM voor 50,000 vertoningen: 1000/50000 x 1000 = $ 20 .

Kenmerken:

  • Ideaal voor uitgevers met een constante websiteverkeersstroom
  • Wordt door adverteerders voornamelijk gebruikt voor bewustmakingscampagnes om de zichtbaarheid van het merk te vergroten
  • Over het algemeen is het een onderdeel van een marketingplan op de lange termijn, omdat het geen kwantificeerbare resultaten garandeert
  • Het meest voorkomende en eenvoudige model voor uitgevers, omdat het gemakkelijk geld oplevert

Nu we CPM versus CPC begrijpen, laten we eens kijken naar CPC versus CPM versus CPA.

Wat is CPA? (Betekenis van CPA)

CPA, of kosten per acquisitie, is een andere prijsmethode waarbij een adverteerder alleen betaalt wanneer een gebruiker een actie onderneemt. Dit kan een aankoop, een abonnement of een gratis proefperiode zijn. 

Dit zou een risico vormen voor de uitgever, aangezien deze alleen betaald zou worden als de gebruiker een actie ondernam op de advertentie in plaats van er simpelweg op te klikken of te kijken. Dit staat ook bekend als filiaal reclame en werd veel gebruikt in het midden van de jaren 2000. 

Kenmerken:

  • Resultaatgericht omdat het zich richt op het genereren van leads of vraag 
  • Ideaal voor uitgevers met een nis publiek voor maximale inkomsten
  • Wordt alleen door adverteerders gebruikt voor zeer gerichte campagnes om de ROI te maximaliseren
  • Wordt als een laag risico voor adverteerders beschouwd, omdat de betaling aan de uitkomst is gekoppeld
  • Effectieve conversies kunnen leiden tot hogere advertentie-inkomsten voor uitgevers vergeleken met de andere twee modellen

Nu we CPA hebben besproken, gaan we verder met een vergelijking van CPC, CPM en CPA.

CPC versus CPM versus CPA

KenmerkCPCCPMCPA
Volledige vormKosten per klikKosten per milleKosten per actie/acquisitie
Wat is hetDe uitgever krijgt betaald wanneer de gebruiker op de advertentie kliktDe uitgever krijgt voor elke duizend vertoningen die een advertentie krijgtDe uitgever krijgt betaald wanneer de gebruiker een gewenste actie voltooit (aankoop, registratie)
Best voorHet beste voor prestatiegerichte campagnes (bijv. A / B-testen, verkoop, direct verkeer)Ideaal voor het vergroten van de merkbekendheid en retargetingcampagnesIdeaal voor campagnes gericht op leadgeneratie of verkoopconversies
PrijsstrategieBepaald door klikfrequentie en kwaliteitsscoreGerangschikt op hoogste bod voor vertoningsplaatsingDe prijs is afhankelijk van de specifieke actie die is gedefinieerd en de conversietracking
FormuleCPC = Totale advertentie-uitgaven / Totaal aantal klikkenCPM = (totale campagnekosten / totaal aantal vertoningen) x 1000CPA = Totale campagnekosten / Totaal aantal conversies
VoordeelHogere ROI omdat adverteerders alleen betalen voor daadwerkelijke betrokkenheid (kliks)Beter voor zichtbaarheidsanalyse en bereik van het publiekHoge verantwoordingsplicht, omdat adverteerders alleen betalen als er resultaten worden behaald
NadeelMinder inzicht in zichtbaarheid van advertenties en algehele effectiviteitKan resulteren in een lage ROI als gebruikers niet betrokken rakenMogelijk is geavanceerde tracking- en optimalisatie-instelling vereist
GebruikerscasusOp verkoop gerichte campagnes met meetbare actiesMerkbekendheid en groot bereikPrestatiemarketing met specifieke conversiedoelen
CPC vs CPM vs CPA: Verschillen

Andere prijsstrategieën: belangrijke vergelijkingen

Nu we de drie belangrijkste prijsstrategieën hebben besproken, gaan we snel een vergelijking maken tussen andere prijsmodellen. 

CPC versus CTR

CPC geeft aan hoeveel een adverteerder betaalt op basis van klikken op een specifieke advertentie. CTR telt zowel het aantal klikken op de advertentie als het aantal mensen dat de advertentie bekijkt.

Bovendien is CTR effectiever dan CPC als het gaat om het bepalen van het succes van een marketingcampagne en het aantal organische gebruikers dat naar een pagina of advertentie wordt geleid.

CPC versus CPV

CPC omvat alle soorten advertenties om het aantal klikken te analyseren. Maar CPV, of kosten per weergave, verwijst alleen naar het bedrag dat een adverteerder moet betalen wanneer een gebruiker een videoadvertentie bekijkt.

CPM versus CPV

CPM zijn de advertentiekosten die worden berekend per duizend advertentievertoningen, maar CPV zijn de kosten die worden gemaakt wanneer één enkele videoadvertentie wordt bekeken.

De eerste is geweldig om de merkbekendheid te vergroten, de tweede wordt voornamelijk gebruikt voor mobiele apps.

CPV en CPA

Omdat CPV gebaseerd is op het aantal weergaven van een specifieke videoadvertentie, kan de CPA voor meerdere advertentieformaten worden berekend. De keuze tussen de twee marketingmetrics kan afhangen van verschillende factoren, zoals het type online advertentie, de keuze van het advertentieplatform en meer.

CPM versus CPI

CPM is de kostprijs per duizend advertentievertoningen, maar CPI is gebaseerd op installatie via advertenties. CPM wordt voornamelijk gebruikt voor het genereren van inkomsten uit advertentieruimte door allerlei soorten uitgevers, maar CPI is alleen populair bij app-ontwikkelaars die willen dat gebruikers een bepaalde app of software downloaden en installeren. 

CPC versus IPC

De CPC is sterk afhankelijk van de klikfrequentie (CTR) en is gebaseerd op het aantal klikken op een advertentie. De CPI is uitsluitend gebaseerd op de programma-installatie en heeft niets te maken met andere advertentiestatistieken.

CPI versus CPA

Zoals eerder vermeld, is de CPI uitsluitend gebaseerd op het aantal installaties. De CPA daarentegen is afhankelijk van de actie die de gebruiker onderneemt.

Wanneer deze twee statistieken worden vergeleken, blijkt CPA de betere KPI te zijn, omdat deze effectiever is in het vastleggen van de complexiteit van de free-to-play- en freemium-markten. 

CPA versus CPL

Om het verschil te begrijpen, CPL is een vorm van CPA en telt alleen mee wanneer er een lead wordt gegenereerd. Hoewel CPA beter is omdat uitgevers klanten moeten werven via hun advertenties, heeft CPL de voorkeur in de e-commerce. 

CPL versus CPM 

Het enige grote verschil tussen CPM en CPL is dat CPM bovenaan de marketingfunnel staat als het gaat om het vergroten van de merkbekendheid, terwijl CPL er ergens tussenin zit.

Bovendien is het advertentieformaat het minste aandachtspunt voor een uitgever als het gaat om CPM, maar uitgevers moeten goed nadenken over advertentieformaten als het gaat om CPL.

CPC versus CPL

Het fundamentele verschil tussen CPC en CPL ligt in de manier waarop adverteerders hun campagnes betalen. Bij CPC is één klik voldoende om betaald te krijgen, maar bij CPL betaalt de adverteerder alleen wanneer er een lead wordt gegenereerd.

CTR versus CPA

Met CTR krijgt u inzicht in de prestaties van uw advertentie en de betrokkenheid daarbij. CPA zijn de kosten die de adverteerder maakt om een ​​klant te werven of een specifieke actie te stimuleren.

CPC vs. CPM vs. CPA: welke moet u kiezen?

CPC, CPM en CPA: alle drie de modellen kunnen een hoog rendement opleveren als ze goed aansluiten bij uw uitgeverij. De keuze voor een van deze modellen vereist echter een diepgaande analyse van het gedrag van uw doelgroep en uw nichepositionering.

Advertentiestatistieken en funnellijst: CPC vs. CPM vs. CPA
Advertentiestatistieken en trechterlijst: PathLabs

CPM wordt beschouwd als een veilige optie voor uitgevers, vooral beginners, omdat de advertentie-inkomsten gegarandeerd zijn. Ongeacht de actie die wordt ondernomen, wordt de uitgever nog steeds betaald. Het bereik van het model is breed en vereist niet veel specificaties van zowel de uitgever als de adverteerder. 

Uitgevers met een groot verkeersvolume zouden moeten kiezen voor CPM-modellen, omdat deze duurzame advertentie-inkomsten garanderen zonder risico's. banner blindheid kan uw vooruitzichten temperen, dus zorg ervoor dat uw advertentie plaatsingen zijn geoptimaliseerd voor het CPM-model.

CPC is daarentegen wat meer gespecialiseerd en prestatiegericht dan CPM. Het vereist aantrekkelijk verkeer dat wil Klik op de advertentie die hen wordt gepresenteerd. Dit is matig riskant voor uitgevers, omdat ze alleen betaald krijgen wanneer de gebruiker op een specifieke advertentie klikt. Het aantrekken van verkeer en strategische advertentieplaatsingen zijn daarom essentieel.

Nu komt CPA. Niet elke uitgever kan een CPA-campagne op zijn website/app uitvoeren. Het vereist diepgaande kennis van verkeersgedrag en heatmap-analyse. Daarom wordt het geprefereerd door niche-uitgevers met hoogwaardig, boeiend verkeer, omdat het betrokkenheid en dus conversies garandeert.

CPA-campagnes kunnen echter een hoog risico vormen voor uitgevers, omdat ze alleen betaald krijgen wanneer de gebruiker een beoogde actie uitvoert via de advertentie. Hiervoor zijn geavanceerde technieken voor gegevensverzameling en targeting nodig, zowel voor uitgevers als voor adverteerders. 

Uitgevers moeten grondig te werk gaan met hun technieken en het ijzer smeden als het heet is. Vergeleken met de bovengenoemde twee verdienen uitgevers het meest met CPA-campagnes.

Contentgebaseerde uitgevers kunnen kiezen voor CPM, terwijl websites/apps met veel organisch verkeer kunnen kiezen voor CPC. Affiliate websites kunnen CPA-campagnes op hun websites uitvoeren, aangezien de juiste advertentiepositionering rendement oplevert.

CPC vs. CPM vs. CPA: belangrijkste aandachtspunten

  • Er zijn drie belangrijke prijsstrategieën waar uitgevers voor kunnen kiezen, afhankelijk van hun uitgeverij: CPC, CPM en CPA.
  • CPC is een prijsstrategie waarbij uitgevers alleen betaald krijgen wanneer de gebruiker op een bepaalde advertentie klikt. Adverteerders gebruiken deze strategie voornamelijk om verkeer naar hun websites te genereren.
  • CPM is een standaardprijsmodel dat door veel uitgevers wordt geprefereerd en dat uitgevers betaalt per 1000 impressies. Het is voornamelijk bedoeld om naamsbekendheid te creëren bij het grote publiek. Veel contentgebaseerde websites maken gebruik van deze strategie.
  • De laatste is CPA, een prijsstrategie die de uitgever alleen betaalt wanneer de gebruiker via de advertentie een beoogde actie onderneemt. Alleen uitgevers met een zeer betrokken publiek en nicheverkeer zouden voor deze campagnes moeten kiezen, zoals affiliate marketeers.

Wilt u meer advertentie-inkomsten, meer flexibiliteit, gediversifieerde inkomsten en betere ondersteuning? Daarom zijn we hier. Optimaliseer uw advertentie-inkomsten met maximaal 40% bij ons.

Veelgestelde vragen: CPC versus CPM en meer

1. Hoe bereken je CPM?

Wanneer u CPM wilt berekenen, gaat u uit van de kosten per 1,000 vertoningen. Hier brengt u adverteerders eenvoudigweg een vast bedrag in rekening voor elke 1,000 keer dat hun advertentie wordt weergegeven.

Stel dat u een adverteerder € 5 per 1,000 vertoningen in rekening brengt. Ongeacht het aantal klikken op de advertentie, bij 10,000 vertoningen betaalt de adverteerder u € 50.

2. Hoe bereken je CPC?

Wanneer u CPC gebruikt, betaalt een adverteerder u elke keer dat iemand op zijn advertentie klikt (die op uw site wordt weergegeven). Dit model verschilt van CPM doordat de adverteerder een budget instelt en het maximale bedrag dat hij bereid is te betalen voor een klik. Dit is hun bod.

Een advertentienetwerk zoals Google Adsense vergelijkt vervolgens hun bod met de biedingen van andere adverteerders, en als hun bod concurrerend is, zal het advertentienetwerk hun advertentie weergeven totdat hun volledige budget is opgebruikt.

3Wat zijn CPC en CPM?

CPC is een prijsmodel waarbij uitgevers alleen worden betaald wanneer een gebruiker op een bepaalde advertentie klikt. CPM daarentegen is een prijsstrategie waarbij de uitgever wordt betaald voor elke duizend vertoningen die een advertentie krijgt. 

4. Wat is het verschil tussen CPM-, CPC- en CPV-biedingen?

Het enige verschil tussen CPM, CPC en CPV is de manier waarop de adverteerder voor het platform betaalt. Voor CPM betaalt de adverteerder voor elke 1000 gegenereerde vertoningen, voor CPC voor elke gemaakte klik en voor CPV elke keer dat de videoadvertentie wordt bekeken.

5. Wat is het verschil tussen CPM en CPC in AdSense?

In AdSense ligt het verschil tussen CPM (Cost Per Mille) en CPC (Cost Per Click) in de manier waarop adverteerders in rekening worden gebracht en hoe uitgevers inkomsten genereren.

6. Is CPM hetzelfde als CPA?

Nee, CPM zijn de kosten die per 1,000 weergaven worden verdiend, en CPA zijn de kosten die voor elke gebruikersactie worden verdiend.

 

 

 

 

Schrijf een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Ontdek hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.