Een niche-industrie als programmatische reclame heeft zijn eigen set terminologieën, die voor velen verwarrend kunnen zijn. Zelfs uitgevers gebruiken eCPM en CPM vaak door elkaar bij het evalueren van hun advertentie-inventaris. Maar wat is eCPM versus CPM? Laten we het uitzoeken!
Op het gebied van programmatische reclame spelen veel parameters een rol bij het bepalen van het succes van een advertentiecampagne. Een daarvan is CPM, en de andere is eCPM, met eCPM als uitgeversstatistiek en CPM als adverteerdersstatistiek.
Naarmate programmatische reclame blijft groeien, is het cruciaal om deze statistieken te begrijpen. Volgens eMarketerDe programmatische advertentie-uitgaven in de VS zullen in 180 de 2025 miljard dollar bereiken.
Maar wat maakt het uit? Welke is voordeliger? Wat is eCPM versus CPM? We zullen al deze vragen in deze blog behandelen.
Wat is eCPM versus CPM?
eCPM en CPM zijn de monetisatiemetrieken die uitgevers en adverteerders gebruiken om hun inkomstenpotentieel te meten en kosten te vergelijken in verschillende advertentiecampagnes. Als uitgever moet u goed thuis zijn in beide terminologieën binnen programmatische reclame om optimaal te profiteren van uw advertentievoorraad.
Adverteerders gebruiken CPM om relevante doelgroepen te targeten, de zichtbaarheid van hun advertentiecampagnes te vergroten en deze dienovereenkomstig te optimaliseren. Aan de andere kant gebruiken uitgevers eCPM in advertenties voor optimalisatie van advertentie-inkomsten en de effectiviteit van de inventaris van hun digitale activa vergelijken.
Laten we dieper ingaan op eCPM en CPM en bespreken hoe deze twee statistieken voor u als uitgever nuttig kunnen zijn.
Wat is eCPM? (eCPM Betekenis)
eCPM staat voor Effective Cost Per Mille. Zoals eerder vermeld, is eCPM een monetiseringsmetriek die door uitgevers wordt gebruikt om de gegenereerde omzet per duizend advertentievertoningen te bepalen.
Trivia: Mille is het Latijnse woord voor duizend.
Hier is effectief het woord dat u moet benadrukken. Het betekent de effectieve inkomsten die de uitgever verdient per 1000 verkochte impressies aan de adverteerder, ongeacht of de advertentie wordt aangeklikt of niet. Naast CPM wordt eCPM ook bepaald met behulp van CPC, CPL en andere campagnes die gebruikmaken van de inventaris van de uitgever.
Er zijn twee termen waar een uitgever rekening mee moet houden met betrekking tot eCPM:
- eCPM-vloer: Het is de minimumprijs die de uitgever per duizend impressies vaststelt om advertenties op hun website weer te geven. Adverteerders die hun biedingen onder de eCPM plaatsen bodemprijs kunnen hun advertenties niet op de website van die uitgever weergeven.
- eCPM voor advertenties: App-ontwikkelaars gebruiken eCPM om advertentie-inkomsten op verschillende platforms te vergelijken. Daarbij gebruiken ze meerdere factoren, zoals locatie, demografie, etc., om te bepalen welke advertentie-eenheid de meeste winst oplevert.
Hoe bereken je eCPM? (eCPM-formule)
eCPM-voorbeeld
Bijvoorbeeld, een uitgever verdiende USD 2500 voor 850,000 impressies. Dan is de eCPM:
(2500/850,000)*1000 = $2.94
De uitgever verdiende dus 2.94 dollar per duizend impressies.
Laten we eens kijken wat CPM is.
Wat is CPM? (CPM-betekenis)
CPM staat voor Cost Per Mille. Het betekent de kosten die een marketeer maakt voor elke duizend impressies die door de uitgever aan hem worden verkocht. Het is een belangrijke metriek voor adverteerders om hun budget voor advertentiecampagnes op verschillende platforms te bepalen. CPM helpt de adverteerder te bepalen welk platform welk percentage van het totale advertentiebudget ontvangt.
Hoe bereken je CPM? (CPM-formule)
CPM-voorbeeld
Bijvoorbeeld, een adverteerder met een budget van USD 5000 kocht 1,500,000 impressies van verschillende uitgevers. Dan is de CPM:
(5000/1,500,000)*1000 = $3.33
De adverteerder spendeerde dus USD 3.33 per duizend impressies. Dit betekent dat elke uitgever die advertentie-impressies aanbiedt die gelijk zijn aan of lager zijn dan USD 3.33, de advertenties van deze adverteerder zou kunnen weergeven.
Nu we de basisprincipes van eCPM en CPM hebben besproken, gaan we verder met de confrontatie tussen eCPM en CPM.
eCPM vs CPM: Belangrijkste verschillen
| Aspect | eCPM | CPM |
| Volledige vorm | Effectieve kosten per duizend of effectieve kosten per 1000 impressies | Kosten per duizend of kosten per 1000 impressies |
| Gebruikt door | Uitgevers | Adverteerders |
| Formule | (Totale verdiende advertentie-inkomsten / Totaal aantal advertentie-impressies) * 1000 | (Totaal budget advertentiecampagne / Totaal aantal advertentievertoningen) * 1000 |
| Meting Focus | Opbrengsten per duizend vertoningen, die de effectiviteit van advertentie-eenheden in verschillende prijsmodellen weerspiegelen. | Kosten voor het verkrijgen van duizend impressies, wat overeenkomt met het budget van de adverteerder voor advertentieplaatsing. |
| strekking | Houdt rekening met de inkomsten uit verschillende prijsmodellen (CPC, CPL, enz.), waardoor een breder beeld ontstaat advertentieprestaties. | Specifiek voor het CPM-advertentiekoopmodel, waarbij de nadruk ligt op de kosten van vertoningen. |
| Impact op de omzet | Een hogere eCPM betekent een hogere omzet per impressie, wat resulteert in een hogere totale omzet voor uitgevers. | Een hogere CPM betekent hogere kosten per duizend impressies, wat niet per se leidt tot hogere inkomsten. |
| Uitgever Focus | Meet de effectiviteit van advertenties bij het genereren van conversies en de totale omzet. | Meet de kostenefficiëntie van advertentieplaatsing bij het bereiken van de beoogde impressies. |
| Adverteerdersfocus | Handig om inzicht te krijgen in de totale omzet die door campagnes wordt gegenereerd en om deze te optimaliseren advertentieplaatsing gebaseerd op prestatie. | Wordt gebruikt om de kosten van advertentievertoningen te evalueren en de kosten voor advertentieplaatsing bij verschillende uitgevers te vergelijken. |
Eenvoudige uitsplitsing van eCPM en CPM-berekening
Laten we eens kijken naar een eCPM vs CPM voorbeeld om het concept beter te begrijpen. U bent een winkelier die citroensap verkoopt. Op dit moment heeft u 5 liter citroensap, of 20 glazen in uw voorraad (advertentie-inventaris). Elk glas citroensap vertegenwoordigt 10,000 impressies. In totaal heeft u 200,000 advertentie-impressies om te verkopen.
Omdat citroensap een bederfelijk product is, moet u het zo snel mogelijk verkopen.
In de eerste helft van de dag verkoopt u 16 glazen (160,000 impressies) voor $ 2 CPM-prijs. Dit levert u een advertentie-inkomsten op van USD $ 320. U verkoopt 's avonds 3 glazen voor een CPM-prijs van $ 1.5, wat een advertentie-inkomsten genereert van USD 45.
Helaas viel er een vlieg in het laatste glas, dus je kon het niet verkopen. In totaal heb je 19 glazen verkocht voor USD 365 (320+45).
Uw eCPM is dus de totale gegenereerde omzet gedeeld door het aantal verkochte impressies vermenigvuldigd met duizend.
eCPM = 365/190,000*1000 = $ 1.92
Houd er rekening mee dat de hier berekende eCPM alleen geldt voor de 19 glazen of 190,000 impressies die u hebt verkocht. U hebt dus $ 1.92 per duizend impressies verdiend.
Hoe leid je eCPM af van CPM?
We nemen nog een voorbeeld om te begrijpen hoe u als uitgever de statistieken van een adverteerder kunt omzetten in statistieken van een uitgever.
Laten we het bovenstaande voorbeeld aanhouden om uniformiteit in ons begrip te behouden. U bent een uitgever met tien advertentieruimtes en bent via een advertentie-uitwisseling met een adverteerder verbonden.
De adverteerder biedt u een gegarandeerde deal waarbij u uw 100,000 impressies koopt voor USD 500. De CPM-prijs is dus (500/100,000)*1000 = $ 5 CPM-tarief.
Maar aangezien u deze deal via een advertentie-uitwisseling, dan krijgt u niet het volledige bedrag. Het platform zal een bepaald bedrag inhouden als hun kosten, laten we zeggen 10% ($50). Dienovereenkomstig verdient u 500-50 = USD 450 voor 100,000 impressies.
Als u hiermee rekening houdt, zou uw eCPM USD (450/100,000)*1000 = $4.5 moeten zijn.
Terwijl de adverteerder een CPM-tarief van $ 5 betaalde, zou het bedrag dat u als uitgever zou ontvangen $ 4.5 zijn. Zorg er daarom voor dat eCPM en CPM niet door elkaar worden gebruikt. Houd deze variatie in gedachten tijdens het onderhandelen directe deals.
Waarom is effectieve CPM (eCPM) belangrijk voor uitgevers?
eCPM is een kernmetriek die uitgevers gebruiken om de kwaliteit van hun advertentie-inventaris te beoordelen. Daarnaast helpt het ook bij het vergelijken van websiteprestaties en het vaststellen van minimumprijzen, naast andere dingen. Andere voordelen zijn:
- Vergelijken van de prestaties van advertentie-inventaris op verschillende platforms die door een uitgever worden beheerd (websites, YouTube-kanalen, sociale media, enz.).
- Vergelijking van de advertentieruimteprestaties op verschillende webpagina's van één website.
- eCPM's van verschillende advertentiepartners/platforms verzamelen om de advertentieprestaties te vergelijken.
- Minimumprijzen aanpassen aan de marktvraag door maandelijkse of kwartaal-eCPM's te vergelijken.
- Ideale inkomstenmaatstaf, zelfs voor uitgevers die advertentieruimte verkopen op basis van klikken, aankopen, abonnementen of andere bezoekersacties (direct-responscampagne).
Waarom is CPM belangrijk voor uitgevers?
Hoewel CPM door adverteerders wordt gebruikt, kunnen uitgevers het ook gebruiken als een inkomsten genererende metriek voor:
- Kennismaken met de statistieken van de adverteerder tijdens directe deals om een gunstige deal te kunnen onderhandelen.
- Het beperken van de campagnedoelen voor uitgevers als ze alleen via impressies willen verdienen (in dit geval het verhogen van webverkeer).
- Neem contact op met adverteerders die het meeste geld uitgeven aan uw advertentieruimte en onderhandel over een eerlijke deal door biedingen van andere adverteerders te vergelijken.
- Zoek geografische locaties die een hoge CPM opleveren, zodat u gerichtere content voor uw doelgroep kunt maken.
CPM versus eCPM: Belangrijkste punten
- CPM en eCPM zijn twee belangrijke prestatie-indicatoren voor advertenties die door uitgevers en adverteerders worden gebruikt om het succes van advertentiecampagnes (adverteerders) en de effectiviteit van de advertentie-inventaris (uitgevers) te meten.
- eCPM is de advertentie-inkomsten die een uitgever genereert per 1000 advertentievertoningen, terwijl CPM de prijs is die een adverteerder betaalt per 1000 vertoningen.
- eCPM wordt door uitgevers voor verschillende doeleinden gebruikt, zoals het vergelijken van advertentieruimte in verschillende digitale middelen, het instellen van minimale eCPM en het vergelijken van advertentiepartners.
- Adverteerders gebruiken CPM onder andere om hun advertentiecampagnes te optimaliseren, de zichtbaarheid van hun merk te vergroten en leads te genereren.
- Twee advertentie-eenheden kunnen dezelfde CPM hebben, maar een verschillende eCPM op basis van relevantie, verschillende targetingniveaus of hogere klikfrequenties (CTR).
Bereikt uw maandelijkse omzet de $5000? Zo ja, bereid u dan voor op een toename van uw advertentie-inkomsten met 30%? Neem contact op Ad Pushup vandaag nog en laat uw inkomsten nieuwe hoogten bereiken.
Veelgestelde Vragen / FAQ
eCPM is een belangrijke prestatie-indicator voor advertenties. Uitgevers gebruiken deze indicator om bij te houden hoeveel geld ze verdienen met de advertenties op hun websites.
eCPM is een metriek aan uitgeverszijde die de gegenereerde omzet per duizend vertoningen berekent, terwijl CPM een metriek aan adverteerderszijde is die de advertentie-uitgaven per duizend vertoningen berekent.
eCPM staat voor Effective Cost Per Mille (Thousand). Het betekent advertentie-inkomsten die de uitgever genereert voor elke duizend impressies. Mille is het Latijnse, Italiaanse en Franse woord voor duizend.
eCPM wordt berekend met behulp van de volgende formule:
eCPM = (Totale gegenereerde omzet/Totaal aantal impressies) x 1000
Simpel gezegd: door de totale gegenereerde omzet te delen door het totale aantal impressies en dit getal met duizend te vermenigvuldigen, verkrijgt u eCPM.
eCPM is de omzet die een uitgever verdient via verschillende advertentieplatforms met behulp van hun advertentieruimte. Aan de andere kant, RPM, of omzet per duizend, is een monetisatiemaatstaf die de omzet van de uitgever berekent die wordt gegenereerd per 1000 paginaweergaven.
