In-app-advertenties, ook wel mobiele app-advertenties genoemd, is een enorme stap voorwaarts voor merken en uitgevers om maximale inkomsten te genereren.
Think statista, ongeveer $ 318 biljoen Amerikaanse dollar werd gegenereerd via in-app-advertenties. Bovendien wordt geschat dat deze tegen 613 maar liefst 2025 miljard dollar zal bedragen.
In-app-reclame is een belangrijk en effectief marketingkanaal dat de meest boeiende gebruikerservaring biedt zonder de app-engagement te onderbreken.
In-app-advertentietarieven berekenen:
Het berekenen van in-app-advertentietarieven kan lastig zijn. Er wordt rekening gehouden met verschillende factoren, zoals:
- Advertentieruimte
- Doel van adverteren
- Advertentie-indeling
- Doelgroep
- Demografische gegevens van de app
- Type apparaat en besturingssysteem
Hoe werkt in-app adverteren?
Binnen het ecosysteem van in-app-advertenties spelen verschillende spelers een rol, zoals app-ontwikkelaars, advertentie-uitwisselingen, uitgevers, advertentienetwerken en platforms aan de vraag- en aanbodzijde.
De app-ontwikkelaars/uitgevers kopen de advertenties. Uitgevers verkopen daarentegen advertentieruimte. In het midden bevindt zich het advertentienetwerk, dat het kopen en verkopen van advertentieruimte aan adverteerders vergemakkelijkt.
1. Doelgroep kiezen:
Adverteerders of marketeers kiezen de doelgroep op basis van leeftijd, demografische gegevens of voorkeuren.
Een merk dat sportartikelen verkoopt, kan bijvoorbeeld besluiten zich te richten op een mannelijk publiek tussen de 18 en 25 jaar in India.
2. Het doel van in-app-advertenties bepalen:
De volgende stap is het bepalen van het doel van in-app-advertenties. Het doel van adverteren kan zijn:
- Merkbekendheid
- In-app advertentie-inkomsten genereren
- Oproepen tot een specifieke actie – om de applicatie te downloaden of te installeren
Het omvat ook marketeers die beslissen hoeveel ze aan advertentiecampagnes willen uitgeven.
3. Meest geschikt in-app-advertentie-indeling:
Het is belangrijk om het type advertentie-indeling vast te stellen dat de beste gebruikerservaring biedt. Het kiezen van banneradvertenties kan bijvoorbeeld onopvallend zijn, maar lagere inkomsten genereren dan videoadvertenties. Daarom is het van cruciaal belang om het formaat te kiezen dat de gebruiker aanspreekt.
4. De advertentiecampagne beoordelen:
Om in-app-reclame succesvol te laten zijn, wordt de geselecteerde advertentiecampagne opgenomen in het beheersysteem van het advertentienetwerk. Daar beoordelen de ad-ops de advertentiecampagne om ervoor te zorgen dat de kwaliteitsnormen en protocollen worden nageleefd. Zodra het groene signaal wordt gegeven, plaatst het advertentienetwerk de advertentie in de wachtrij.
5. Advertentieweergave:
Ten slotte activeert de lancering van de applicatie die van het advertentienetwerk Software Development Kit (SDK) of API (Applicatie Programmeer Interface). Dit geeft aan dat de gebruiker klaar is om de advertentie te zien.
Op te merken:
- De gegevens van de SDK zorgen ervoor dat het advertentienetwerk de relevante advertentie weergeeft om de in-app-advertentie-inkomsten te maximaliseren.
- Gebruikers kunnen ervoor kiezen om niet op de advertentie in te gaan, deze in het midden te laten staan of niet de gewenste actie te ondernemen.
6. Uitbetalingstijd:
De uitbetaling bij in-app-advertenties is afhankelijk van hoe goed de advertentiecampagne heeft gepresteerd. Advertentienetwerken en derde partijen analyseren de prestaties van de advertentiecampagne.
Hoe bereken je in-app-advertentietarieven via verschillende prijsmodellen?
Verschillende prijsmodellen bepalen de beste prestaties voor het genereren van inkomsten uit in-app-advertenties. Laten we eerst de meest gebruikte modellen begrijpen:
1. Kosten per duizend (CPM)
Mille is Latijn voor duizend. Cost per mille verwijst dus naar de kosten die adverteerders betalen om 1000 vertoningen van de advertentie weer te geven. Het is het meest gebruikte model om in-app advertentie-inkomsten te genereren. Het kan worden berekend als:
CPM = (TOTAAL KOSTEN / AANTAL IMPRESSIES) * 1000
Totaal zijn de uitgaven aan advertentiecampagnes door de adverteerders.
Als de adverteerder bijvoorbeeld € 100 aan een advertentiecampagne heeft uitgegeven en 50,000 vertoningen heeft ontvangen, bedragen de kosten per duizend € 2.
2. Kosten per klik (CPC):
Pay-per-click betekent dat adverteerders alleen betalen wanneer de gebruikers op hun advertentie klikken of er interactie mee hebben. Het verwijst naar de gemiddelde totale kosten op basis van het aantal klikken.
Voor adverteerders is het een kosteneffectief model, aangezien adverteerders niets betalen voor advertenties waarop niet wordt geklikt. Voor uitgevers is het daarentegen een zonde, aangezien zij gratis vertoningen weggeven zonder daar inkomsten uit te genereren.
Het kan worden berekend als:
CPC= Totale kosten/aantal klikken
Als er bijvoorbeeld op een advertentie van € 2 wordt geklikt en op de andere advertentie € 1 wordt geklikt,
dan wordt de CPC: $(2+1)/2 = $1.5
3. Kosten per actie (CPA):
Een ander model dat de tarieven voor in-app-advertenties bepaalt, zijn de kosten per actie. Het verwijst naar het betalen van de uitgever alleen wanneer de klik leidt tot bepaalde acties, zoals het installeren, downloaden of abonneren op de nieuwsbrief.
Dit model is een veilige optie voor adverteerders, aangezien zij pas na de conversie betalen.
Het kan worden berekend als:
CPA= Totale kosten/aantal acquisities
Hoewel het prijsmodel voor het genereren van in-app advertentie-inkomsten afhangt van de behoeften van adverteerders en uitgevers, is CPM het meest voorspelbare model.
Hoeveel betaalt in-app-advertenties?
Verschillende factoren bepalen hoeveel adverteerders betalen voor in-app-advertenties:
Het gebruikte type advertentie-indeling:
In tegenstelling tot de gemiddelde CTR VAN 0.6% voor banneradvertenties, registreren videoadvertenties meer groei met een 300% hogere CPM.
Gebruikt besturingssysteem:
Adverteerders besteden doorgaans meer geld om een specifieke doelgroep te bereiken. Omdat IOS-gebruikers rijker zijn dan Android-gebruikers, is het duidelijk dat adverteerders bereid zijn 30% meer te betalen om gebruikers te bereiken die het iPhone-besturingssysteem gebruiken.
Soort apparaat:
Een andere bepalende factor is het apparaattype. Sommige adverteerders of merken kunnen de prijs van de advertenties op bepaalde apparaten bepalen. Het is mogelijk dat adverteerders betalen om hun advertenties specifiek op de nieuwste smartphones te tonen in plaats van op tablets of i-pads. Om een voorbeeld te noemen, SAMSUNG leidde de advertentiecampagne specifiek gericht op mensen die oude telefoons gebruikten om hen te dwingen te upgraden.
Demografisch afhankelijke in-app-advertenties:
Hoeveel adverteerders betalen voor in-app-advertenties hangt ook af van de geografische locatie van de gebruikers. Sommige adverteerders zijn mogelijk bereid meer te betalen om de doelgroep te targeten met rijke postcodes. Door bijvoorbeeld de SDK-gegevens van de gebruiker te analyseren, kunnen sportliefhebbers advertenties te zien krijgen die betrekking hebben op winkels in sportartikelen in de buurt.
Tijd van het jaar of de dag:
Mensen starten meestal apps of openen hun apparaten op bepaalde tijden. Sommige adverteerders betalen om hun advertenties op bepaalde tijden van de dag of tijdens specifieke gelegenheden zoals Kerstmis of Black Friday weer te geven. Op deze tijdstippen van de dag of jaren zijn betere CPM’s en CTR’s gegarandeerd.
Gemiddelde CPM-tarieven:
Volgens websites:
- Media.net: uitgevers ontvangen waarschijnlijk een CPM van € 1 tot € 1.25
- Criteo: met een betere CPM ligt deze tussen € 1 en € 4 in het geval van niveau 1-verkeer.
- Propelleraden: het biedt uitgevers een CPM van $ 0.50 tot $ 1.
- Adblade-netwerk: dit netwerk heeft een gemiddelde CPM van € 2.
CPM-tarieven in India:
- De CPM-tarieven voor videoadvertenties bedragen in India $ 5 tot $ 7.
- Banneradvertenties kosten tussen de € 0.50 en € 1.
CPM-tarieven in de VS:
- Voor videoadvertenties bedraagt de CPM € 5 tot € 30.
- Banneradvertenties zijn goed voor $ 12 tot $ 15.
Laatste woorden
Nu 66.6% van de wereldbevolking mobiele apparaten gebruikt, zullen de mobiele advertentie-uitgaven in 339 naar verwachting de 2023 miljard dollar overschrijden. Dankzij de stijgende statistieken kunnen uitgevers, merken en marketeers het volledige potentieel van in-app-advertenties benutten om inkomsten te genereren en hun merken erkend te krijgen.
Veelgestelde vragen
Praktische tips voor succes in in-app-advertenties
1. Proberen Interstitial-advertenties
2. Weet waar uw advertenties naartoe gaan
3. Selecteer Rechts Advertentiebanners voor bereik
4. Gebruiken Interactieve videoadvertenties om de betrokkenheid te vergroten
5. Proberen Beloonde video Advertenties aan Genereer conversies van hoge kwaliteit
6. Kies verstandig toeleveringspartners

Shubham is een digitale marketeer met rijke ervaring in de advertentietechnologie-industrie. Hij heeft ruime ervaring in de programmatische industrie, waar hij de bedrijfsstrategie en schaalfuncties aanstuurt, inclusief maar niet beperkt tot groei en marketing, operations, procesoptimalisatie en verkoop.