In de digitale reclamewereld RPM en CPM zijn twee statistieken om advertentie-inkomsten te monitoren. Laten we het verschil tussen RPM en CPM begrijpen.

Laat me raden: u heeft uw AdSense-account doorgenomen, uw inkomsten gecontroleerd en een verschil opgemerkt in uw RPM- en CPM-tarieven. De cijfers kwamen niet overeen. En nu weet u niet zeker welke u moet volgen om uw inkomsten te begrijpen.

Nou, je bent niet de enige. RPM en CPM zijn twee statistieken die uitgevers vaak in verwarring brengen.

Laten we dus beginnen met de basis en dan het verschil daartussen begrijpen.

Wat is CPM?

CPM staat voor Cost Per Mille of Cost Per Thousand Impressions. Het is een populaire term die wordt gebruikt door digitale adverteerders en marketeers. Het is een statistiek aan de adverteerderzijde die wordt gebruikt om de campagnekosten bij te houden. Elke keer dat een op een CPM-model gebaseerde advertentie een indruk op de webpagina van een uitgever verdient de uitgever daaraan.

Dit model is anders dan CPC (kosten per klik)-advertenties, waarbij gebruikers op een advertentie moeten klikken voordat een uitgever geld kan verdienen.

De formule om CPM te berekenen:

CPM = (kosten van de campagne / aantal vertoningen) * 1000

Hier is een voorbeeld om het te vereenvoudigen:

Stel dat een adverteerder een budget van € 4000 instelt voor een op CPM gebaseerde campagne. Hij investeert in een inventaris met in totaal 4,000,000 (4 miljoen) impressies. Wat is de CPM van de adverteerder?

(4000 / 4,000,000) * 1000 = € 1 CPM. Dit is het bedrag dat de adverteerder u (de uitgever) betaalt voor elke vertoning.

Hoe belangrijk is CPM voor uitgevers?

CPM-tarieven spelen voor uitgevers een cruciale rol bij het bepalen van de prijzen voor hun advertentieruimte en het optimaliseren van hun advertentie-inkomsten. Bovendien kan het bijhouden van CPM de volgende voordelen opleveren:

Verhoogt de omzet 

Door de CPM bij te houden, kunnen uitgevers de juiste prijs voor hun product bepalen advertentievoorraad. Hoewel het bijhouden van de prijzen helpt bij het vaststellen van de prijzen, zorgt het er ook voor dat de uitgevers uit elke uitgever de best mogelijke inkomsten genereren advertentie impressie.

Wijst beter betalende adverteerders aan

De samengestelde CPM-gegevens helpen bij het identificeren van adverteerders die bereid zijn een goede prijs voor advertentieruimte te betalen.

Helpt bij het optimaliseren van advertentie-indelingen

CPM kan worden gebruikt om de best presterende te herkennen advertentie-indelingen zodat uitgevers weloverwogen beslissingen kunnen nemen over het prioriteren van de best presterende advertentieplaatsingen en de optimalisatie ervan.

Verbetert de besluitvorming 

Het bijhouden van CPM biedt ook het voordeel dat er betere datagestuurde beslissingen kunnen worden genomen. Uitgevers kunnen de CPM-gegevens gebruiken om hun advertentiestrategie, prijzen en maximale maximalisatie van de totale advertentie-inkomsten te analyseren.

Wat is RPM?

RPM of Revenue per Mille of Revenue per Thousand Pageviews zijn de geschatte inkomsten van uitgevers op basis van het aantal ontvangen paginaweergaven. Hier is RPM de statistiek aan de uitgeverszijde die hen een algemeen idee geeft van hun inkomsten. De werkelijke inkomsten nadat de advertentie is weergegeven, kunnen echter hoger of lager zijn dan de geschatte RPM.

De formule om het toerental te berekenen:

RPM = (geschatte inkomsten / aantal paginaweergaven) * 1000

Hier is nog een voorbeeld om het te vereenvoudigen:

Stel dat een uitgever zijn inkomsten, op basis van eerdere gegevens, schat op ongeveer $ 600 voor 600,000 paginaweergaven. In dat geval zou het toerental zijn:

(600 / 600,000) * 1000 = $ 1 tpm. Dit is het geschatte bedrag dat de uitgever mag verwachten.

Hoe belangrijk is RPM voor uitgevers?

RPM Speelt een sleutelrol bij het schatten van advertentie-inkomsten en het nemen van betere beslissingen om deze te verhogen. Daarnaast profiteren uitgevers van de volgende voordelen van RPM:

Helpt bij het monitoren van de inkomsten

RPM helpt uitgevers te bepalen welke advertenties goed presteren en welke plaatsingen succesvol zijn. Dit werkt zelfs goed als ze de inkomsten moeten monitoren en daaraan moeten werken strategieën voor advertentieplaatsing.

Maakt vergelijken eenvoudiger

Uitgevers moeten vaak hun voorraad vergelijken advertentieprestaties om de fouten en factoren achter slechte resultaten te ontcijferen. RPM helpt zeker bij vergelijkingen tussen verschillende platforms en advertentienetwerken.

Helpt bij waardeanalyse

Met RPM kunnen uitgevers een beter inzicht krijgen in de waarde van hun advertentievoorraad. Als gevolg hiervan kunnen ze passende prijzen hanteren voor adverteerders en goede winsten maken.

Biedt waardevolle inzichten

Het bijhouden van de omzetgroei is niet voldoende als uitgevers prestatie-inzichten in hun advertentiecampagnes moeten krijgen. Het analyseren van de RPM levert niet alleen perfecte prestatiebeoordelingen van uw advertentiecampagnes op, maar helpt u ook het succes te meten en te bepalen welke verbeteringen nodig zijn.

Wat is de verwarring over RPM versus CPM?

CPM is een adverteerderstatistiek, terwijl RPM een uitgeverstatistiek is. Hoewel Google AdSense RPM gebruikt om uitgevers over hun inkomsten te vertellen toont op CPM gebaseerde advertenties; dit is de bron van verwarring.

Bovendien is het toerental meestal hoger dan de CPM. Dit komt omdat RPM de kosten meet op basis van paginaweergaven en het aantal advertentieblokken op een webpagina. Terwijl CPM de kosten ophaalt op basis van het aantal vertoningen per advertentieblok.

Een gebruiker bezoekt bijvoorbeeld een webpagina met vier advertentieblokken. Van de vier wordt één advertentieblok onder de inhoud geplaatst. Nu scrollt een gebruiker door de webpagina naar een punt waarop slechts drie advertentieblokken vertoningen kunnen genereren. In een dergelijk geval wordt de CPM gebaseerd op het aantal advertentieblokken dat de vertoningen heeft ontvangen (dat is drie), terwijl de RPM wordt geschat door alle vier de advertentieblokken te tellen. Op dezelfde manier wordt dit verschil groter als een uitgever 100,000 of meer vertoningen per maand verwerkt.

Dit is de reden dat uitgevers vaak een enorme kloof zien tussen CPM en RPM, waardoor ze denken dat er iets mis is met hun bedrijfspraktijken. Maar tegelijkertijd hoeft u zich nergens zorgen over te maken als u de juiste werkwijzen implementeert om de RPM te verhogen.

Lees verder: Pagina-RPM AdSense: definitie, rekenmachine en tips om deze te verhogen

CPM versus RPM – Belangrijkste verschillen

Afgezien van de basisdefinitie en het belang van een website, worden de andere belangrijke verschillen tussen CPM en RPM vermeld in de gegeven tabel:

FactorenCPMRPM
DoelstatistiekOp adverteerder gerichte statistiek.Op uitgevers gerichte statistiek.
TrackingHoudt de kosten van een advertentiecampagne bij.Houdt de inkomsten bij die zijn verdiend met advertenties. 
AdvertentieplaatsingAfhankelijk van de advertentieprijs op basis van hun plaatsing.Afhankelijk van de totale inkomsten die door advertenties worden gegenereerd.
bodGebruikt in advertentieveilingen.Irrelevant in advertentieveilingen.
AdvertentieblokkenWordt gebruikt om de kosten per vertoning van verschillende advertenties te meten.meet de inkomsten uit alle advertenties.
Pagina weergavenAfhankelijk van de vertoningen op een website of app.Afhankelijk van de accountpaginaweergaven

Nu we de verschillen tussen RPM en CPM kennen, kunnen we snel begrijpen hoe beide statistieken zich verhouden tot opvullingspercentage van advertenties.

Hoe zijn RPM, CPM en opvullingspercentage gerelateerd aan elkaar?

Het opvullingspercentage meet het percentage advertenties dat in een bepaalde advertentieruimte wordt weergegeven, ten opzichte van het totale aantal keren dat een advertentie kan worden weergegeven. 

Als het gaat om de relatie tussen RPM, CPM en opvullingspercentage, is deze complex en onderling afhankelijk. Een hogere CPM en een hoger opvullingspercentage dragen bij aan een hoger RPM, maar dat is niet zo eenvoudig omdat verschillende factoren het proces verstoren.

Bovendien kan een laag opvullingspercentage duiden op gemiste inkomsten, maar heeft dit mogelijk geen enkel effect op de CPM en RPM als de advertenties goed zijn getarget. Als uitgever moet je alle drie de factoren optimaliseren om een ​​perfecte balans tussen deze factoren te behouden, wat uiteindelijk een hoge omzet oplevert

Hoe kan ik CPM afleiden uit RPM?

Het valt niet te ontkennen dat CPM en RPM twee verschillende termen zijn, maar het klinkt misschien verrassend dat beide van elkaar kunnen worden afgeleid. 

Als u bijvoorbeeld tien advertentieblokken op uw webpagina heeft en u de geschatte inkomsten heeft berekend op € 10 voor tien paginaweergaven. Uit de hierboven genoemde definitie blijkt dus duidelijk dat RPM zou zijn:

0.50/10×1000 = $50

Hieruit blijkt dat deze 10 advertentieblokken voor elke 50 weergaven een opbrengst van $ 1000 zullen genereren.

Bij het berekenen van de CPM gaat het om de geschatte inkomsten gedeeld door advertentieblokken. Dus in dit geval zou het zijn:

0.50/10 = $0.05

Vandaar, CPM = (CTA/paginaweergaven) X 1000 = 0.05/10 x 1000 = $5

Is CPM beter dan RPM?

Het is geen verhit debat, maar als het erom gaat uit te zoeken wat het beste is tussen CPM en RPM, moeten beide een cruciale rol spelen bij het genereren van advertentie-inkomsten.

RPM biedt u echter exacte cijfers voor het genereren van inkomsten, en CPM biedt een goede prestatieanalyse van elk advertentieblok. Bovendien helpt dit laatste ook bij het analyseren van de waarde van elke eenheid, zodat u in de toekomst een verstandige beslissing kunt nemen.

Kortom, het enige dat u kunt opmerken is dat de RPM altijd hoger zal zijn dan de CPM, wat er ook gebeurt. Laten we in het volgende gedeelte de reden hierachter ontdekken.

Mogelijke redenen waarom het toerental hoger is dan de CPM

Zoals eerder vermeld, is RPM hoger dan CPM. De reden hiervoor is dat RPM de opbrengst target die wordt verdiend met alle advertentieblokken op een webpagina, terwijl CPM slechts één advertentieblok target.

Wanneer u bijvoorbeeld besluit de CPM voor twee gedeelten van uw webpagina te berekenen, bevindt de helft van de advertentieblokken zich bovenaan en de helft onderaan. Dus wanneer de CPM wordt berekend binnen een bereik waarbij rekening wordt gehouden met elk advertentieblok. Aan de andere kant is RPM de som van alle CPM's op de webpagina.

Al met al moeten uitgevers zowel de CPM als de RPM optimaliseren om het beste rendement op hun investering uit de advertentieblokken te halen. Ze kunnen advertentieplaatsingen, advertentie-indelingen, doelgroep en meer verbeteren.

Welke factoren zijn van invloed op CPM en RPM?

De berekende CPM en RPM van een pagina zijn nooit stabiel, omdat deze van veel factoren afhankelijk zijn. Dat gezegd hebbende, laten we eens kijken naar enkele factoren die van invloed zijn op de twee statistieken.

Advertentieplaatsing

Advertentieplaatsing is een van de meest vitale factoren die de RPM en CPM beïnvloeden. De plaats waar uw advertenties op de website worden geplaatst, draagt ​​in grote mate bij aan het maximaliseren van de inkomsten. De hoger geplaatste advertenties presteren doorgaans beter, omdat ze meer aandacht van adverteerders krijgen dan lager geplaatste advertenties.

Advertentie Formaat

Ook het formaat waarin de advertentie wordt geplaatst kan een doorslaggevende factor zijn bij het berekenen van de RPM- en CPM-tarieven. Display-advertenties hebben bijvoorbeeld een groter bereik dan video- of native-advertenties. Een uitgever moet dus met alle advertentie-indelingen experimenteren om het beste uit zijn advertentieplaatsingen te halen.

Advertentiekwaliteit

Het verminderen van advertenties van lage kwaliteit op uw website is essentieel; anders heeft dit een negatieve invloed op de statistieken. Integendeel, doelgroepgerichte advertenties van hoge kwaliteit hebben een positieve impact en beïnvloeden ook de RPM en CPM.

Geografische locatie

Of een advertentie gebruikersrelevant is, hangt ook af van de locatie waar deze zichtbaar is. Bovendien hebben kijkers uit Tier 1-landen een grote impact op de CPM en RPM, en adverteerders geven er ook de voorkeur aan meer te betalen.

Niche of onderwerp

Als een website interessante of trending topics of niches, is de kans groter dat het betere metrische cijfers ontvangt dan de cijfers die irrelevante en verzadigde niches bestrijken. Bovendien zijn adverteerders vaak gefocust op een onderwerp/niche en kiezen ze websites dienovereenkomstig.

Seizoensinvloeden

Het is duidelijk dat bepaalde seizoenen, zoals de feestdagen, hogere advertentie-uitgaven hebben. Daarom verhoogt het uiteindelijk de RPM- en CPM-tarieven. Dus als het gaat om het optimaliseren van de advertentievoorraad, moet een uitgever dit doen seizoensgebonden trends rekening houden.

Verkeersvolume

Meer verkeer is recht evenredig met hogere inkomsten. Om de RPM en CPM van een website te verhogen, moet een uitgever zich dus concentreren op het vergroten van het verkeer. 

Gebruikersgedrag

De totale tijd die een gebruiker op een website doorbrengt, heeft ook invloed op de prestaties ervan. De acties van gebruikers omvatten ook bouncepercentages en klikfrequenties voor advertenties. Het is dus essentieel om uw website aantrekkelijker en gastvrijer te maken om positieve reacties op de omzetstatistieken te ontvangen.

Gebruik van advertentieblokken

Wanneer gebruikers advertentieblokkers gebruiken, hebben de websites die ze bezoeken mogelijk geen hogere tarieven. Daarom wordt het gebruik van anti-adblockers ten zeerste aanbevolen voor uitgevers.

Webcookies

Web browser cookies opgeslagen op een apparaat kan ook van invloed zijn op de CPM en RPM. Dit zijn kleine bestanden die nuttige gegevens bevatten die door adverteerders worden gebruikt om bezoekers te volgen en later advertenties te targeten. 

Prijs Vloeren

Uitgevers moeten hoge prijsminimums instellen om bodschaduw op hun advertentievoorraad te voorkomen. Bid shading is een praktijk die adverteerders gebruiken om advertenties voor de laagst mogelijke prijs te krijgen.

RPM versus CPM: welke moet u gebruiken om de winst te analyseren?

Het is aan jou. Google AdSense toont de inkomsten van uitgevers via RPM. De meeste advertentienetwerken beschouwen CPM echter als een manier om de uitgevers hun inkomsten te laten zien. Maar let op: geen van deze statistieken, namelijk. CPM of RPM is nauwkeurig. Deze cijfers zijn gebaseerd op schattingen en daarom kunnen de werkelijke inkomsten afwijken.

RPM is nu geweldig om uw inkomsten bij te houden. Het biedt je een doel dat je kunt bereiken. Maar uitgevers moeten zich niet alleen op RPM concentreren. Alleen werken aan RPM kan averechts werken: u voegt meer advertentieblokken per pagina toe om de RPM te verhogen. Maar dit kan de gebruikerservaring verstoren en uw bouncepercentage verhogen. Bovendien kan te veel advertenties de zichtbaarheidsscore van uw site schaden. Het volgende dat u zult opmerken, is een aanzienlijke daling van uw inkomsten.

Vervolgens CPM. Een goede CPM correleert met inhoud van goede kwaliteit en dus een goede zichtbaarheidsscore. Bovendien is de CPM afhankelijk van het budget en de vereisten van de adverteerder. Als de voorraad van een uitgever goed aansluit bij de vereisten van de adverteerder, zal de adverteerder waarschijnlijk meer uitgeven aan dergelijke voorraad. Door te werken aan het verhogen van de CPM proberen uitgevers de inkomsten van elk advertentieblok per pagina te verbeteren. Dit zal uitgevers aanmoedigen om de juiste ruimte voor inhoud en advertenties te bieden, zodat uiteindelijk de beter presterende advertenties kunnen worden weergegeven.

Welke toekomst heeft er voor RPM en CPM?

Het lijdt geen twijfel dat CPM en RPM cruciale meetgegevens zijn om de omzet van een website te analyseren. Er is echter een mogelijkheid dat hun betekenis en berekening in de toekomst verandert. 

Toename van de vraag naar kopbiedingen

Header bieden zorgt ervoor dat adverteerders meer concurreren, maar verhoogt tegelijkertijd de CPM's alleen voor uitgevers die de details van het proces kennen en deze goed gebruiken. Als je dit in overweging neemt, kunnen uitgevers hun focus verleggen naar algemene RPM in plaats van naar individuele CPM's.

Prioritering van holistische statistieken

Nu CPM nog steeds relevant is, zullen uitgevers waarschijnlijk ook uitgebreide statistieken overwegen die verder gaan dan alleen RPM. Deze statistieken kunnen zichtbaarheid, betrokkenheid en klantwaarde over een lange periode omvatten. 

Impact van AI en machinaal leren

AI laat zijn efficiëntie al zien in bijna elke branche die je maar kunt bedenken. Binnenkort zal het zijn impact op de advertentieoptimalisatie laten zien, aangezien uitgevers hulp van AI zullen gaan zoeken om relevante doelgroepsegmenten te achterhalen, passende advertentieplaatsingen te plaatsen en opvullingspercentages te voorspellen.

Annulering van cookies van derden

De uitgevers zullen in de toekomst op de een of andere manier opgelucht en gestrest zijn als ze de mogelijkheid krijgen om cookies van derden te verwijderen en op zoek te gaan naar alternatieven. Dus in plaats van afhankelijk te zijn van gegevens die in cookies zijn opgeslagen, zullen ze zich moeten concentreren op het gebruik van hun eigen gegevens en targeting op basis van inhoud. 

Overwegingen over meerdere kanalen

De advertentiemethoden zullen opnieuw worden vormgegeven, in plaats van slechts één kanaal te gebruiken, kunnen adverteerders een multi-channelstrategie opstellen. Dit betekent dat uitgevers niet alleen naar advertentie-CPM hoeven te kijken, maar dat ze de hele voorraad en het hele marketingplan moeten analyseren.

Conclusie

RPM is de maatstaf waarmee uitgevers hun inkomsten kunnen schatten. Terwijl CPM iets zegt over het bedrag dat de adverteerder aan de advertentiecampagne gaat uitgeven. Bovendien fluctueren de inkomsten van uitgevers voortdurend, omdat deze afhankelijk zijn van meerdere factoren die het moeilijk maken om nauwkeurig te meten. De factoren waarvan de meting afhankelijk is, zijn:

  1. Gebruikersgedrag is hetzelfde als of de gebruiker op een advertentie gaat klikken of niet.
  2. Hoeveel tijd gaat de gebruiker op de webpagina doorbrengen?
  3. Of de pagina al dan niet optimaal is om een ​​goede gebruikerservaring en advertentiezichtbaarheid te bieden.

Bovenal worden de inkomsten, ongeacht de statistiek die wordt gebruikt om de advertentie-inkomsten, RPM of CPM te berekenen, altijd bepaald op basis van het aantal vertoningen dat u krijgt.

Veelgestelde vragen: RPM versus CPM

1. Welke is belangrijker voor uitgevers, RPM of CPM?

RPM meet de kosten op basis van paginaweergaven en het aantal advertentieblokken. En CPM berekent de kosten op basis van het aantal vertoningen per advertentieblok. Beide zijn belangrijk voor advertentie-uitgevers.

2. Hoe bereken je CPM?

Stel dat voor elke 1000 paginaweergaven de vijf advertentieblokken een opbrengst van € 5 opleveren. Dus, CPM = (CTA/paginaweergaven)* 1000 = ($0.05/40)*1000=$ 1.25.

3. Hoe bereken je het toerental?

Als er bijvoorbeeld vijf advertentieblokken op een pagina staan, is € 5 de geschatte inkomsten uit 0.35 paginaweergaven. Het toerental is dus 0.35/40*1000= $8.75. 

Schrijf een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Ontdek hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.