19 minuten
CPC-calculator
Verhoog uw advertentie-inkomsten. Word lid van Adpushup
en verhoog uw omzet met maximaal 40%
en verhoog uw omzet met maximaal 40%
Hoe bereken je de kosten per klik?
De CPC-berekening ziet er als volgt uit:
CPC = Totale kosten / Aantal klikken
Als uw campagne bijvoorbeeld $ 200 kost en 500 klikken genereert, ziet de berekening er als volgt uit:
CPC = $200 / 500 klikken
Bekijk de afbeelding links om deze berekening in de praktijk te zien.
Voer op dezelfde manier uw waarden in onze rekenmachine in, waarna uw CPC wordt berekend.
Wat is een goede Cost Per Click?
Er is geen universeel antwoord. CPC-tarieven kunnen sterk verschillen, afhankelijk van verschillende factoren. Deze omvatten het advertentieplatform, de aard van de advertentie, de doelgroep, het product of de dienst die wordt gepromoot en de biedstrategie.
Hier is een voorbeeld:
Voor een retailbedrijf kan een goede cost-per-click (CPC) variëren van $ 1.00 tot $ 2.00. Stel dat een winkel $ 1.50 per klik uitgeeft, met een conversiepercentage van 10% en een gemiddelde verkoop van $ 50. Dat zou normaal gesproken worden beschouwd als een gunstige CPC.
Wat is gemiddelde CPC?
CPC-tarieven fluctueren per branche en zijn afhankelijk van de doelstellingen van adverteerders. In 2024 lag het gemiddelde CPC-tarief voor Amazon Ads echter op $ 1.20 per klik, met name voor mobiele advertentieplatforms.
Als we het over sociale mediaplatforms hebben, ligt de gemiddelde CPC volgens WebFX op het volgende niveau:
Probeer onze andere gerelateerde tools
Wilt u begrijpen hoe wij uw eCPM-cijfers kunnen verhogen?
Vertrouwd door gewaardeerde partners
Enkele veelgestelde vragen
In Excel kunt u CPC berekenen met een eenvoudige formule voor kosten per klik. Stel dat u de totale kosten van uw advertentiecampagne in cel A1 hebt en het aantal klikken in cel B1. U kunt de formule gebruiken:
=CPC = A1 / B1
Dit geeft u de kosten per klik. U kunt ook onze kosten per klik calculator hierboven gebruiken om snel de CPC te controleren.
=CPC = A1 / B1
Dit geeft u de kosten per klik. U kunt ook onze kosten per klik calculator hierboven gebruiken om snel de CPC te controleren.
Om uw doel-CPC, moet u eerst uw budget bepalen.
Nadat u het budget heeft vastgesteld, schat u in hoeveel klikken er nodig zijn om het gewenste resultaat te bereiken, zoals het totale aantal aankopen, het aantal aanmeldingen, enzovoort.
Deel vervolgens uw budget door het geschatte aantal klikken om uw doel-CPC te vinden.
Bijvoorbeeld, als uw budget $500 is en u schat dat u 100 klikken nodig hebt voor een conversie, dan is uw doel-CPC $5. Pas dit aan op basis van factoren zoals uw winstmarges en marktconcurrentie. Houd de prestaties van uw campagne in de gaten en wees bereid om uw doel-CPC indien nodig aan te passen.
Nadat u het budget heeft vastgesteld, schat u in hoeveel klikken er nodig zijn om het gewenste resultaat te bereiken, zoals het totale aantal aankopen, het aantal aanmeldingen, enzovoort.
Deel vervolgens uw budget door het geschatte aantal klikken om uw doel-CPC te vinden.
Bijvoorbeeld, als uw budget $500 is en u schat dat u 100 klikken nodig hebt voor een conversie, dan is uw doel-CPC $5. Pas dit aan op basis van factoren zoals uw winstmarges en marktconcurrentie. Houd de prestaties van uw campagne in de gaten en wees bereid om uw doel-CPC indien nodig aan te passen.
CPC kan variëren door verschillende factoren, zoals de trefwoorden die u kiest, de kwaliteit van de advertentie, biedingen van concurrenten en concurrentie in de sector. Zelfs factoren als advertentieplaatsing en timing spelen een rol. Het is een dynamische mix van elementen die beïnvloeden hoeveel u per klik uitgeeft.